İstanbul Trafiği Çözümü İçin Sıradışı Çözüm: “Trafik Sıkışıklığı Fiyatlandırması”



İstanbul'un merkezi bölgelerinde trafik düzenini değiştirmeyi hedefleyen “Trafik Sıkışıklığı Fiyatlandırması” adlı uygulama pilot bölge olarak seçilen Eminönü'nde başlayacak. Araç sahipleri belirli bölgelere giriş için ücret ödeyecek ve sonuçlara göre Kadıköy ve Beyoğlu'nun da dahil edilebileceği belirtiliyor. Trafik uzmanları ve şehir plancıları uygulamanın olumlu etkilerini değerlendirdi.



Yayın Tarihi: 5.12.2024 05:21:02

İstanbul Sürdürülebilir Kentsel Ulaşım Planı (SKUP) kapsamında hazırlanan “Trafik Sıkışıklığı Fiyatlandırması” adlı uygulama İstanbul'un merkezi bölgelerindeki trafik düzenini baştan başa değiştirebilir.

Şehir merkezine araçla girişi paralı hale getiren planda ilk uygulama alanı olarak Eminönü seçildi. Plandan alınacak sonuçlara göre Kadıköy ve Beyoğlu gibi yoğun bölgelere araçla girişler de paralı hale getirilebilir.

6 KİLOMETRELİK ALAN

Pilot bölge olarak seçilen Eminönü'nde, 6 kilometrekarelik alanda araç girişi ücretli olacak. Ardından, Kadıköy’ün Moda bölgesi uygulamaya dahil edilecek. Çevreye zarar veren araçlar için daha yüksek bir ücret talep edilirken, çevre dostu araçlara ise düşük tarife uygulanacak. Söz konusu bölgelerden alınacak sonuçlara göre, ücretli giriş sisteminin İstanbul’un diğer bölgelerine de yayılması planlanıyor.Uygulama hayata geçtiğinde Eminönü'nde 6 kilometrekarelik alana araçla girmek ücretli hale gelecek.

ALT YAPI YETERSİZ


Uygulamaların hava kirliliğiyle mücadelede ve karbon salınımını azaltmada etkili olacağı belirtilirken İstanbul Ticaret Üniversitesi, BAU Ulaştırma ve İnşaat Mühendisliği Bölümleri Kurucu Başkanı, Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı söz konusu bölgelerin trafik alt yapısına dikkati çekerek şunları söyledi:"Bu uygulamanın İstanbul trafiğine hiçbir katkısı olmayacağını düşünüyorum. Bunlar trafiğe talebi azaltmak için teorik planlar. Ama bunun için bir altyapıya ihtiyaç var. Eğer İstanbul'da bu noktaları yüksek kapasiteli toplu ulaşıma bağlarsanız diğer ülkelerde olduğu gibi bu uygulama yapılabilir. Bu yerlerde raylı sistemle ilgili eksiklikler var. Bugün itibarıyla bin kilometrelik raylı sistem olması gerekirken bunun yarısı var onun da bir bölümü Ulaştırma Bakanlığı tarafından yapıldı.

"KONFORDAN VAZGEÇMEZLER

Araçlardan ne kadar para alınacağının da belirsiz olduğunu belirten Ilıcalı şu ifadeleri kullandı:"Avrasya Tüneli'nden daha mı fazla alacaksanız? İnsanlar parayı verip oradan geçiyor. İnsanlar trafikte benzin yakıyor ama diyor ki ' toplu taşımada tek ayak üstünde gitmektense aracımı kullanırım.' Otopark için belirli bir para veriyor. O para insanları konforundan vazgeçirmiyor. Dolayısıyla aracını kullanmaya devam edecek. Parayı öderken ilave bir sıkışıklık daha oluşturacak."Ilıcalı çözüm olarak ise şunları söyledi: "Bunun yerine otoyollarda bir şerit toplu ulaşıma ayrılsa, üçten fazla yolculu otomobile ayırsa. İstanbul'da sıkışıklığın temel nedeni yüzde 80 oranında tek yolculu özel araçlar."

Eminönü, Kadıköy ve Beyoğlu bölgelerinde olumsu sonuçlar alınırsa uygulamanın İstanbul'un pek çok semtinde de hayata geçirileceği belirtiliyor. 

İSTANBUL UYGUN DEĞİL

Mimar Sinan Genim uygulamanın pilot bölgelerinde hem ulaşım altyapısının hem de yürüyüş yollarının uygun olmadığını belirterek şöyle konuştu: "Bu proje için örnek alınan şehirler genellikle düz şehirler. Buralarda insanların yürüyebileceği geniş kaldırımlar var. En önemlisi şehrin o bölgelerine girişte büyük otoparklar var. Üstelik bizdeki gibi 70 TL değil; 1 Euro. Bunun alt yapısını hazırla yap. Ama kimse dinlemeyecek. Bu semtlerde bir sürü insan var, yaşlısı var, çocuğu var, yürüyecek doğru dürüst yer yok. Beyoğlu'nda nereden nereye nasıl gidersin? Karaköy'le Azapkapı arasında gece gidin bakalım. Ne ışıklandırma var ne yürüyecek yer var?ertan.altan@haberglobal.com.tr